هر آنچه باید در مورد روغن مخصوص ظروف چوبی بدانید.

 

 

 

ظروف چوبی یکی از جذاب ترین اشیاء دکوری در هر منزلی است . چوب بعنوان یک ماده  طبیعی ، چشم نواز و سرشار از انرژی مثبت ، حال و هوای فضای منزل را بهبود میبخشد و نظر هر بیننده ای را به خود جلب میکند . اما این ظروف چوبی همیشه کاربرد دکوری ندارند و در بسیاری از مواقع بعنوان ظروف سرو مواد غذایی مورد استفاده مکرر قرار میگیرند . 
اما چگونه و با چه پوششی باید این ظروف را پرداخت و تکمیل کنیم تا ویژگی های ایمنی و بهداشت جهت تماس با مواد خوراکی در آنها محفوظ بماند . در صنعت چوب پوششهای متنوع و گوناگونی جهت تکمیل مصنوعات چوبی مورد استفاده قرار میگیرد که اغلب آنها قابل استفاده جهت پوشش ظروف چوبی نمی باشند و استفاده از آنها خطرات بسیار جدی برای مصرف کنندگان دارند.
روغن مخصوص ظروف چوبی بدون شک بهترین و محبوب ترین روغن برای تکمیل و پوشش نهایی  تولیدات ظروف چوبی است .
روغن مخصوص ظروف چوبی ترکیبی از روغنهای گیاهی خشک شونده است با رزین های طبیعی و موم که در فرایند ساخت آنها  هیچ گونه مشتقات نفتی ، مواد شیمیایی ،حلال ها ، ترکیبات سمی ، سرب ، اسانسهای عطری آلرژیک ، ترکیبات آلی فرار استفاده نشده است .
این روغنها تشکیل شده از اسید های چرب اشباع نشده ، همانند آلفااسید لینولنیک هستند که در گروه اسید های چرب امگا3 قرارمیگیرند که میتوانند در برخورد با اکسیژن در سطح ظروف چوبی پلیمری شوند و یک لایه جامد و بسیار مقاوم و  الاستیک را تشکیل دهند.
این روغنها علاوه بر خواص کاملا گیاهی و بی خطر پس از دوره خشک شدن نهایی یا کیورینگ محافظت بالایی در برابر آب و رطوبت ایجاد کرده و  قابلیت شستشوی ظروف چوبی را با انواع مواد  شوینده ظروف آشپزخانه دارند.
ممکن است این سوال مطرح شود که آیا میتوان با روغنهای خوراگی همچون زیتون و یا کنجد و... ظروف چوبی را پوشش دهیم .؟ 
درست است که روغنهایی چون زیتون، کنجد ، نارگیل و ...فاقد ترکیبات شیمیایی و مضر هستند اما خواص تشکیل دهنده پلیمر و خشک شوندگی ندارند و سطوح ظروف چوبی را همواره چرب و چسبناک میکنند و در زمان شستشوی ظروف  ، کاملا از سطح چوب پاک میشوند و  مانع نفوذ آب به درون بافت چوب نمی شوند. در ادامه مقالات ، جزییات بیشتری ازمعایب  این  روغنهای  خوراکی بعنوان پوشش نهایی  ظروف چوبی در اختیارتان قرار  خواهیم گذاشت .